Flashbacks (Återblickar)

Flashbacks (Återblickar)

Vad är en flashback?

En flashback (återblick eller tillbakablick) är när minnen av ett tidigare trauma känns som om de äger rum i det aktuella ögonblicket. Det betyder att det är möjligt att känna att upplevelsen av sexuellt våld händer igen. Under en tillbakablick kan det vara svårt att få kontakt med verkligheten. Det kan till och med kännas som att förövaren är fysiskt närvarande.

Till en början kan tillbakablickar verka slumpmässiga. De kan utlösas av ganska vanliga upplevelser kopplade till sinnena, som doften av någons lukt eller en viss röst. Det är ett normalt svar på den här typen av trauma, och det finns steg du kan vidta för att hantera stressen av en tillbakablick.

Vad hjälper under en flashback?

Om du inser att du är mitt i en tillbakablick, överväg följande tips:

  • Säg till dig själv att du har en flashback. Påminn dig själv om att själva händelsen är över och att du överlevde.
  • Andas. Ta långsamma, djupa andetag genom att lägga handen på magen och ta djupa andetag. Du bör se din hand röra sig ut med inandningarna och se hur den faller in med utandningarna. När vi får panik börjar vår kropp ta korta, ytliga andetag, och minskningen av syre kan få dig att känna dig mer panikslagen. Djupandning är viktigt eftersom det ökar syret i ditt system och hjälper dig att snabbare ta dig ur ett oroligt tillstånd.

Återgå till nuet genom att använda de fem sinnena.

  • Titta dig omkring. Gör en lista i huvudet över föremålen i rummet; räkna färgerna eller möblerna runt omkring dig. Vad ser du?
  • Andas in en lugnande doft eller fokusera på dofterna runt omkring dig. Vad luktar du?
  • Lyssna på ljuden omkring dig eller sätt på musik. Vad hör du?
  • Ät eller drick något du tycker om. Fokusera på smaken. Vad smakar du?
  • Håll i något kallt, som en isbit, eller i något varmt, som en mugg te. Hur känns det?

Inse vad som skulle få dig att känna dig tryggare. Svep in dig i en filt, eller gå in i ett rum själv och stäng dörren. Gör vad som krävs för att du ska känna dig trygg.

Hur förhindrar jag tillbakablickar?

Du kanske kan vidta åtgärder för att förhindra framtida tillbakablickar genom att identifiera varningssignaler och utlösare.

Var uppmärksam på varningstecknen:

Flashbacks känns ibland som om de kommer från ingenstans, men det finns ofta tidiga fysiska eller känslomässiga varningstecken. Dessa tecken kan inkludera en förändring i humör, man kan känna ett tryck i bröstet eller en plötsligt svettning. Att bli medveten om de tidiga tecknen på tillbakablickar kan hjälpa dig att hantera eller förhindra dem.

Identifiera vilka upplevelser som utlöser dina tillbakablickar:

Återblickar kan utlösas av en sensorisk känsla, ett känslomässigt minne, en påminnelse om händelsen eller till och med en orelaterad stressande upplevelse. Identifiera upplevelserna som utlöser dina tillbakablickar. Gör om möjligt upp en plan för hur du undviker dessa utlösande faktorer eller hur du klarar dig igenom det om du stöter på dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterade artiklar

Skriv vad du vill söka efter i fältet ovan. Klicka sen på "Enter" för att söka.

Back To Top